Yhteiskäyttöautoilu 2020 – Mitä vaihtoehtoja löytyy?

Yhteiskäyttöautot ovat olleet pinnalla nyt jo useamman vuoden, joka sinänsä ei ole ihme. Mikäli autoa ei halua omistaa, mutta autolle on kuitenkin satunnaista tarvetta, yhteiskäyttöauto on todella varteenotettava vaihtoehto verrattuna esimerkiksi taksiin tai vuokra-autoon. Yhteiskäyttöauton perusajatus on, että yksi auto on usemman henkilön käytettävissä. Tarkemmin ottaen malleja tähän jakamiseen löytyy useita erilaisia ja niiden määrä kasvaa jatkuvasti.

Ihmisten tietous yhteiskäyttöautoista perustuu kuitenkin usein ainoastaan katujen varsilla oleviin ns. kotipaikattomiin autoihin, joita löytyy kaikista isoimmista kaupungeista. Tämä toki on ymmärrettävää, sillä nämä autot ovat eniten näkyvillä kaupunkikuvassa ja panostavat markkinointiinsa. Nyt, kun eräs iso katujen varsilla ollut yhteiskäyttöauto-operaattori on lopettamassa toimintaansa, on varmasti hyödyllistä kertoa myös muista yhteiskäyttöautoilun vaihtoehdoista.

Tässä tekstissä esittelemme nyt Suomessa käytössä olevat yleiset yhteiskäyttöautoilun muodot ja toteutustavat. Emme lähde arvioimaan mallien paremmuutta, mutta pyrimme esittelemään ne niin, että käyttäjä saa kattavasti tietoa ja voi miettiä vaihtoehtoja. Emme myöskään esittele yksittäisiä toimijoita vaan puhumme malleista yleisellä tasolla.

1. Free-floating eli katujen varsilla olevat kotipaikattomat autot

Nämä autot ovat varmasti yleisimpiä yhteiskäyttöautoja ympäri maailman. Autoja löytyy isoimmista kaupungeista ympäri kaupunkia useampia. Käyttäjä näkee vapaana olevat autot kartalla ja voi varata lähimmän auton käyttöönsä. Ajon voi päättää mihin vain määritellyn alueen sisällä, jolloin kyseessä on nimenomaan yhdensuuntainen matka. Yleensä auton voi myös jättää “varaukseen” seisontaan itselle, mutta tästäkin veloitetaan maksua.

Autojen hinnoittelu on yleensä selkeä minuuttitaksa, joka sisältää kaiken polttoaineista alkaen. Auton löydät usein eri puolilta kaupunkia, jolloin tarpeen yllättäessä auton löytää alleen nopeasti. Varausjärjestelmät ovat yleensä helppokäyttöisiä ja auton saa alleen nopeasti.

Toisaalta taas esimerkiksi parin tunnin kauppareissulla maksat lisähintaa auton varauksesta sinulle, mikäli haluat varmistaa autokyydin myös kotimatkalle. Lisäksi aina autoa ei vain ole saatavilla. Mikäli haluat suunnitella viikonlopun menot valmiiksi, et voi välttämättä varata autoa itsellesi etukäteen tiettyyn paikkaan. 

Kokonaisuudessaan malli on hyvä lyhyisiin siirtymiin kaupungissa, kun yllättävä tarve koittaa. 

2. Taloyhtiön tai asuinalueen yhteiskäyttöauto

Toinen hyvin yleinen malli yhteiskäyttöautoiluun on ns. round trip, joka tarkoittaa, että ajo alkaa ja päättyy aina samaan paikkaan. Tällaisia autoja on yhä enemmän esimerkiksi taloyhtiöiden käytössä. Taloyhtiön yhteiskäyttöauto sijaitsee taloyhtiön parkkipaikalla ja on kaikkien talon asukkaiden käytettävissä. Autot ovat yleensä rakennuttajan tai taloyhtiön tarjoama palvelu, jolloin auton käyttö loppukäyttäjälle on hyvin edullista. Autojen hinnoittelu on tunti- tai / ja kilometriperusteinen, joka yleensä sisältää kaiken vakuutuksista polttoaineisiin.

Tässä mallissa auto löytyy omasta kotipihasta, jolloin esimerkiksi kaupassa käynti on paljon helpompaa. Auton voi myös varata vaikka kuukausi ennen ajoa varauskalenterista. Tutkitusti round trip vähentää eniten Co2- päästöjä, sillä se aidosti vähentää auton omistamisen tarvetta sekä ajettuja kilometrejä toisin kuin muut yhteiskäyttöautoilun toteutustavat, jotka lähinnä korvaavat julkista liikennettä. Koska auto on aina tietyssä asemapaikassa, on mahdollista valita myös sähköauto. Tällöin ympäristöystävällisyys korostuu entisestään.

Toisaalta tässäkin mallissa maksat myös auton seisonta-ajasta, sillä varaus alkaa ja päättyy aina kotipaikkaan. Tämä kuitenkin kompensoituu usein selkeästi edullisemmalla hinnoittelulla. 

Kokonaisuudessaan tämä malli on kuitenkin erittäin toimiva, edullinen ja käytännöllinen suurelle osalle kaupungeissa asuvista ihmisistä. Tietoisuus mallista on kuitenkin puutteellista.

3. Työpaikan yhteiskäyttöauto

Vielä huonommin tunnettu malli liittyy osaltaan yritysautoiluun. Työpaikoilla yritysten omistamat autot seisovat pihoissa kaikki illat sekä viikonloput. Tähän ratkaisuna on olemassa myös työpaikkojen yhteiskäyttöautoja, joissa työnantaja tarjoaa auton tai autoja työntekijöiden käyttöön ensisijaisesti työajoihin, mutta myös vapaa-ajalle! Autojen käyttöaste pysyy paljon korkeampana, kun töissä autoa käyttää varauskalenterin avulla useampi henkilö. 

Kaiken tämän päälle työnantaja voi tarjota auton todella edullisella korvauksella myös työntekijöiden vapaa-ajan käyttöön ilman, että sitä katsotaan autoetuna. Tällöin työntekijän ei ole pakko omistaa omaa autoa, sillä työpaikalta saa auton illaksi tai viikonlopuksi tarvittaessa.


Tämä malli on käyttäjälle varmasti edullisin mahdollinen ja sopii kaikkiin auton tarpeisiin. Toki myös muut työntekijät saattavat tarvita autoa välillä, mutta tätä toki saa sumplittua työpaikalla.

 4. Vuokra-autot

Vuokra-autot ovat pisimpään tunnettu yhteiskäyttöautoilun muoto. Tästä mallista kuitenkin on nykyään jäänyt perinteinen autovuokraamo hieman ulkopuolelle. Nyt voit vuokrata auton käyttöösi myös esimerkiksi tietyistä asemapaikoista, auton omistajalta tai teiden varsilta. Kyseiset autot varataan ja otetaan käyttöön yleensä varaussovelluksen avulla, joka on nopeampaa ja helpompaa kuin autovuokraamossa käynti. Muuten autot käyttäytyvät kuten normaalitkin vuokra-autot, eli ne noudetaan tietystä paikasta, tankataan itse varauksen päätyttyä ja palautetaan takaisin määrättyyn paikkaan.

Myös vertaisvuokraus lukeutuu tämän kategorian alle, mutta siinä auto varataan erillisestä järjestelmästä ja noudetaan auton omistajan määräämästä paikasta. Vuokraat siis toisen ihmisen omistamaa autoa tietyillä vuokrausehdoilla.

Autovuokraus on usein esimerkiksi viikonloppureissulle tai muille pidemmille matkoille edullisin vaihtoehto. Se tuo mukanaan vapauden käyttää autoa omiin tarpeisiin koko varauksen ajan. Toisaalta taas auton käyttäminen lyhyisiin ajoihin on työlästä, sillä tankilla käyminen vie turhaa aikaa. Autot eivät myöskään sijaitse aina ihan lähellä kotoa, jolloin ensin sinun tulee hankkiutua auton luo ennen rattiin hyppäämistä.

Yhteenveto

Yhteiskäyttöautot ovat edelleen voimissaan vaikka välillä median uutisointi antaa muuta olettaa. Paino saattaa hiljalleen kääntyä teiden varsilla olevista autoista esimerkiksi taloyhtiön yhteiskäyttöautoihin, mutta joka tapauksessa autojen käyttöaste ainakin meillä Omagolla on korkea ja autot liikkuvat paljon. 

Näistä eri malleista jokainen löytää varmasti itselleen sopivan erilaisiin tarpeisiin. Tulevaisuudessa toimijoilta löytyy varmasti myös näitä malleja yhdisteleviä palveluratkaisuja, jotka edistävät yhä edelleen yhteiskäyttöautojen kasvua sekä ympäristömme suojelua.

Valtter Tahkola

Omago Oy