Tämän päivän asuntomarkkinoilla kilpailu on paikoitellen kovaa. Jokainen haluaa erottautua osaltaan ja on keksittävä keinoja, joilla juuri oma kohde saadaan asunnon ostajan tai -vuokraajan silmissä houkuttelevammaksi kuin jokin toinen kohde. Sijainti pitää edelleen kärkisijaa asunnon valintaperusteissa mutta yhä useammin samalla alueella on vaihtoehtoja asiakkaalle niin paljon, että on syytä tutkia millaisia palveluja missäkin taloyhtiössä on.

 

Tässä blogitekstissä kerrotaan konkreettisten esimerkkien ja asiakaskokemusten kautta muutamista palveluista, joilla asumisviihtyvyyttä ja arjen helppoutta korostetaan.

 

  1. Älykkäät lukitusratkaisut

Älykäs teknologia on tätä päivää ja on rantautunut kaikille toimialoille. Esimerkiksi uusissa autoissa on jo pitkään ollut saatavilla malleja, joissa on ns. avaimeton lukitus ja käynnistys. Osassa malleista auton ovia voi hallita puhelinsovelluksella. Moni uuden auton ostaja ei voisi kuvitellakaan, että avaimia pitäisi työntää virtalukkoon tänä päivänä.

Tämä teknologia on rantautunut myös muihin kuin auton oviin. Esimerkiksi kotimainen Rollock Oy on tuonut markkinoille ratkaisun, jossa kodin oven saa avattua älypuhelinta käyttäen.

 

Rollock poistaa kokonaan mekaanisten avainten tarpeen, mikä helpottaa päivittäistä liikkumista, kun avaaminen käy kätevästi joko tagilla, kortilla tai mobiilisovelluksella. Älylukko poistaa myös huolen kadonneista avaimista ja jättää näin ollen kalliit uudelleensarjoitukset historiaan. Etäavaus on ominaisuus, joka saa myös paljon kiitosta. Sen avulla voidaan korvata esimerkiksi kerrostalon ovipuhelinjärjestelmä, kun oven voi avata etänä nappia painamalla vaikka kotisohvalta käsin.” 

– Mikko Haapala, toimitusjohtaja Rollock Oy

 

Rollockin ratkaisu tulee käyttöön mm. tänä vuonna valmistuvaan As. Oy. Oulun Valjaskartanoon sekä Åströmin Toriin. Yhtiön rakennuttaja luottaa, että Rollockin ratkaisun avulla vaikutetaan asukkaiden viihtyvyyteen ja käytännöllisyyteen: 

Rollock- järjestelmällä olemme hakeneet Oulun Valjaskartanon ja Åströmin Torin kohteisiin ainutlaatuista asiakaskokemusta ja kotitalouksien arjen palvelemista. Rollock-lukitusjärjestelmällä Lehto on selkeästi profiloinut Oulun Valjaskartanon edelläkävijäkohteeksi yhdistettynä maalämpöön, yhteiskäyttöautoihin ja vehreään ympäristöön. Älylukitus helpottaa asukkaiden arkea ja mahdollistaa nykyaikaisen paikasta ja ajasta riippumattoman avainhallinnan, verrattuna ”perinteiseen” lukitukseen. Lisäksi älykkäämpi lukitus helpottaa isännöitsijän työtä ja pienentää isännöinnin kustannuksia taloyhtiölle. Turvallisuus on kotitalouksien onnellisen arjen kulmakivi, ja Rollock-lukituksessa on hienosti otettu huomioon myös tämä asia.

Hannes Oksa, hankejohtaja Lehto Asunnot Oy

 

2. Yhteiskäyttöautot

Aiemmassa blogikirjoituksessa käsittelimme yhteiskäyttöauton tuomia hyötyjää rakennuttajille. Nykyisin yhä useammissa kohteissa kaava mahdollistaa rakennettavien pysäköintipaikkojen vähentämisen osoittamalla yhteiskäyttöauton/-autoja taloyhtiön käyttöön.

 

Yhteiskäyttöautoja toimitetaan taloyhtiöihin myös muulloinkin kun silloin, kun on kyse pysäköintipaikkojen vähentämisestä. Yhteiskäyttöauto taloyhtiössä mahdollistaa sen, että jokaisen ei tarvitse omistaa omaa autoa vaikka sitä välillä tarvitseekin. Myös talouden “kakkosautona” yhteiskäyttöauto on verraton väline. 

 

Jatke Pirkanmaa Oy:n rakentamaan kohteeseen Tampereen Tammelaan on tulossa Omagon taloyhtiöauto. Yrityksen hankekehitysjohtaja Anssi Kankaanpää kommentoi, että kohteen suunnittelussa keskiössä on “Arjen helppous”. Tähän liittyy mm. kohteen innovatiiviset yhteistilat, talopesula sekä yhteiskäyttöauto. “Omagon palvelu vastaa nykyiseen trendiin, jossa kaikkea ei tarvitse omistaa itse vaan yhteiskäyttötuotteilla voidaan samaa palvelua mahdollistaa kohtuulliseen hintaan.”

 

Oululaisen Sivakan arvoja ovat mm. Palveleva ja osallistava sekä Kestävästi kehittyvä. Tämä näkyy käytännössä mm. siinä, että Sivakka on kysynyt asukkailtaan mielipidettä yhteiskäyttöautoon ja sen pohjalta tehnyt ratkaisun palvelun tarjoamisesta. 

Sivakan toimitusjohtaja Raimo Hätälä näkee yhteiskäyttöautoilun osana suurta käynnissä olevaa arvomuutosta, jossa vuokralla asuminen lisääntyy:

Vuokralla asuminen on osa suurta arvomuutosta, jossa omistaminen ei ole enää niin tärkeää kuin aikaisemmin. Samaa trendiä osoittaa jakamistaloudesta ja kiertotaloudesta keskustelun lisääntyminen. Asukkaat ovat myös kasvavassa määrin ympäristötietoisia.

 

Lehto Asunnot Oy:n hankejohtaja Hannes Oksa kertoo, että yhteiskäyttöautolla saadaan mm. erinomaisesti nostettua rakennettavan kohdeen profiilia ja vastattua muuttuneisiin asiakastarpeisiin:

Rakennusliikkeen näkökulmasta yhteiskäyttöautoissa yhdistyvät erinomaisesti kohteen profiilin nostaminen ja asiakastarpeisiin vastaaminen sekä joustot pysäköintiratkaisujen rakentamisessa. Yhteiskäyttöautot mahdollistavat osaltaan etenkin keskustahankkeiden toteutumista, joissa pysäköintiratkaisujen rakentamiskustannukset ovat erittäin suuret ja pienetkin joustot ovat merkittäviä hankkeiden elinkelpoisuudelle.

Yhteiskäyttöautolla olemme pyrkineet vastaamaan asukkaiden tarpeeseen arjen helpottamisesta mobiililla ja näppärällä liikkumisratkaisulla. Yhteiskäyttöautoilu vastaa myös erinomaisesti kasvavaan ajatukseen, jossa autoilusta halutaan maksaa käytön mukaan, ei niinkään kiinteänä kuluna ja omistamisen vaivana. Läpinäkyvästä hinnoittelusta ja ekologisuuteen ohjaavista valinnoista olemme saaneet kiitosta yhteiskäyttöautokohteissa. Selkeästi on myös havaittavissa, että nykyään taloyhtiön yhteiskäyttöauto korvaa kotitalouden kakkosauton.

 

Käytännössä autoa kuitenkin käyttävät näiden taloyhtiöiden asukkaat ja on tärkeintä, että palvelu vastaa heidän vaatimuksiaan. Omagon tarjoamassa konseptissa taloyhtiölle ratkaisu on täysin huoleton ja Omago toimii täytenä operaattorina auton suhteen. Kun on operaattori joka huolehtii autosta niin auto pysyy siistinä ja hyväkuntoisena. Autojemme käyttäjät kommentoivat palvelua näin:

 

“Se on helppoa ja mulla on semmonen olo, että kun asiakaspalvelusta vastataan niin nopeasti niin mä en oo sen auton kanssa yksin.” -Mirva-Mari, Turku

 

“Parasta on kokonaisuus. Auto on 15 metrin pässä ulko-ovesta niin otan puhelimen käteen ja pari kertaa näpyttelen niin alle 10 sekunnissa voin lähteä ajamaan autolla.” -Jami, Turku

 

Palvelun käyttöönotto oli todella helppoa!” -Eeva, Helsinki

 

“Autot ovat olleet mahtavia ja Kankaan alueella autot ovat olleet aina käyttökuntoisia, joista iso plussa.” -Niko, Jyväskylä

 

“Erinomainen auto, konsepti ja satsaus modernilta taloyhtiöltä. Myös asiakaspalvelu toimii kokemukseni mukaan nopeasti ja on todella ystävällinen. Kiitos panoksesta yhteiskäyttöautoilun puolesta!” -Taina, Jyväskylä

 3. Pakettiautomaatit

 

Verkkokauppatilaukset voi tilata netistä suoraan kotiovelle ja näin on voinut tehdä jo pitkään. Yleisesti paketit jaetaan klo 08-16 välillä, jolloin moni on poissa kotoa. Tähän on Posti tuonut ratkaisun, missä taloyhtiöön voidaan hankkia oma pakettiautomaatti, jolloin paketin saa tilattua suoraan omaan taloyhtiöön, eikä paketin vastaanottaminen ole sidottu kellonaikaan.

Esimerkiksi Kruunuasunnot Oy on hankkinut kohteisiinsa Smartpost -automaatteja. Yksi Smartpost -automaatti sijaitsee Jyväskylän Korkeakoskentie 27 :ssä, jossa on asukkaille tarjolla myös muita arkea helpottavia palveluja. Ratkaisut tukevat yrityksen paitsi innovatiivista arvolupausta, myös asukkaiden arjen helppoutta ja vaivattomuutta. “Haluamme tarjota asukkaillemme arkea helpottavia palveluja.” kertoo Kruunuasuntojen rakennuttajapäällikkö Ari Paajanen.
Tässä on selkeästi onnistuttu – ainakin jos katsoo asukkaille tehtyä mielipidekyselyä. Asteikolla 0 – 5 asukkaat arvioivat Smartpost -automaatin arvoon 4,52.

 

Yhteenvetona voisi todeta, että taloyhtiöihin on mahdollista saada tänä päivänä paljon erilaisia palveluja, joilla houkuttelevuutta voidaan korostaa. Palveluja yhdistää se, että niiden avulla taloyhtiössä asumisesta saadaan entistä helpompaa, vaivattomampaa ja järkevämpää. Tähän teemaan on paljon uusia innovaatioita ja tulossa on vielä varmasti enemmän. Nämä innovaatiot mahdollistavat meille kaikille helpomman ja ekologisemman arjen tulevaisuudessa!

 

Joel Virpi

Omago Oy

Omago Oy

Pohjois-Suomi

Zeppelinintie 1

90450 KEMPELE 

Etelä-Suomi

Takomotie 8

00380 HELSINKI

 

Asiakaspalvelumme auttaa sinua 24 / 7.

puh. 020 127 7799

[email protected]