sähköauto yhteiskäyttöauto

Miksi kaikki Omago-autot eivät ole sähköautoja?

Meiltä kysytään usein, miksi kaikki meidän autot eivät ole sähköautoja? Vastaus on yksinkertainen, mutta moniulotteinen: ympäristöystävällisyys ei ole vain kiinni auton moottorista. Tässä artikkelissa pureudumme syvemmin siihen, miksi Omagon yhteiskäyttöautot ovat ekologinen ja kestävä valinta, vaikka suurin osa autoistamme ei olekaan sähkökäyttöisiä. Lue artikkeli loppuun, niin saat tietää, miten Omagon yhteiskäyttöautot voivat olla osa kestävämpää tulevaisuutta.

Kolme syytä, joiden takia yhteiskäyttöautot ovat kestävä tapa liikkua

1. Yksi yhteiskäyttöauto korvaa 8-20 yksityisautoa

Yhteiskäyttöautoissa suurin ekologisuuteen vaikuttava tekijä on yksityisautojen määrän vähentyminen. Yksi yhteiskäyttöauto korvaa 8-20 yksityisautoa. Yksityisautot seisovat suurimman osan ajasta parkkiruuduissaan. Kaikista eniten parkkiruudussaan nököttävät perheiden kakkosautot, joita käytetään kuskaamalla harrastuksiin tai omiin tarpeisiin vain silloin kun ykkösauto ei ole vapaana. Omago -auto on tilastollisesti 6 kertaa enemmän ajossa kuin keskiverto yksityisauto. Tämä tarkoittaa vähemmän tuotannosta aiheutuneita päästöjä, vähemmän pysäköintitilaa, vähemmän ruuhkia ja enemmän viihtyisää kaupunkitilaa. 

2. Lisää muita kestäviä liikkumismuotoja

Yhteiskäyttöautot tukevat myös julkisten liikennevälineiden käyttöä. Kun ihminen luopuu omasta autosta ja siirtyy käyttämään yhteiskäyttöautoja, hän käyttää enemmän muita kestäviä liikkumismuotoja, kuten kävely, sähköpotkulaudat, pyöräily ja julkinen liikenne. Tästä on tutkitusti hyötyä myös yksilön terveydelle. Käytetään autoa vain silloin kun sitä tarvitaan. 

3. Yhteiskäyttöautot ovat uudempia kuin tavanomainen yksityisauto

Suomessa autojen keskimääräinen ikä on ollut vuonna 2022 Tilastokeskuksen mukaan 12,9 vuotta. Vanhempien autojen päästöt ovat uudempia isompia. Kestää useita vuosia, ennen kuin autokanta sähköistyy suurimmilta osin. Sähköautojen määrä kasvaa hitaasti. Kestävää ei myöskään olisi se, että isoa määrää toimivia polttomoottoriautoja romutettaisiin.

Yhteiskäyttöautojen keskimääräinen ikä on tyypillisesti 1-5 vuotta. Tähän vaikuttaa se, että uudempia autoja on helpompi hallinnoida. Vikatilanteet ja huollot on tarkemmin ennustettavissa.

Miksi Omago-autoista suurin osa on edelleen pieniä polttomoottoriautoja?

Omagolla on fleetissään useita kymmeniä sähköautoja sopimusasiakkaiden käytössä. Sähköautojen määrä on noin 20 % kaikista autoista. Ne sijaitsevat taloyhtiöissä, business parkeissa tai esimerkiksi kaupungin työntekijöiden käytössä

Kaikilla Omagon sähkökäyttöisillä autoilla on tietty pysäköintipaikka, johon latausinfra on rakennettu. Tässä mallissa sähköauto toimii erinomaisesti. Yöllä auto lataa ja päivällä se on esimerkiksi taloyhtiön asukkaiden käytössä. Hyvin harvoin käy niin, että akku loppuisi kesken. Yhteiskäyttöauton käyttö on pääasiassa kaupunkiajoa lyhyiden välimatkojen päähän. 

Suurin osa yhteiskäyttöisistä ajoneuvoista on silti edelleen polttomoottorikäyttöisiä. Esimerkiksi kaikki Omagon Alueautot Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella ja Turussa ovat pienellä bensa- tai itsestään lataavalla hybrid-moottorilla varustettuja autoja.

Alueautomallissa sähköautoja ei ole lainkaan ja siihen on yksinkertainen syy. Kaupungissa teiden varsilla olevan sähköauton täytyy tukeutua täysin julkisiin latauspisteisiin. Näissä hinnoittelu on monesti aikaperusteinen, eikä kw-perusteinen. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka käyttäjä kytkisi auton lataukseen, niin se pitäisi käydä siirtämässä pois kun akku on täynnä. 

Latausinfra on vasta kehittymässä. Julkisia latauspisteitä on jo monessa paikassa, mutta niiden määrä ei ole vielä riittävä. Omago pystyy toimimaan huomattavasti laajemmalle alueelle, kun meillä ei ole käytössä täyssähköisiä yhteiskäyttöautoja. Pystymme siis ratkaisemaan useamman ihmisen kestävän liikkumisen kun käytössä on pienillä polttomoottorilla varustettuja autoja.

Kestävä liikkuminen vaatii muutakin kuin autokannan sähköistymisen

Sähköautojen lisäksi tarvitsemme paljon muitakin ratkaisuja joilla saamme liikkumisen ympäristöystävällisyyttä ja kestävyyttä lisättyä. Sähköistäminen ei yksin tee liikkumisesta kestävää.

Kaupungeille yhteiskäyttöautot voivat olla yksi tärkeimmistä ratkaisuista. Tälläkin hetkellä Omago on vähentänyt Helsingissä 2000-5000 autoa laskentatavasta riippuen. Kun laskee pelkästään niiden tarvitseman pysäköintitilan ymmärtää, että kuinka merkittävästä asiasta on kyse.