Auton jakaminen osana kiertotaloutta

Tämä artikkeli pohjautuu Saksassa tehtyyn tutkimukseen, jossa tarkastellaan auton jakamista Saksassa kiertotalouden näkökulmasta.

Linkki tutkimukseen: https://www.ecologic.eu/sites/default/files/publication/2019/2809-case-study-carsharing_final.pdf

Auton jakaminen = yhteiskäyttöauto, on esimerkki ”tuotteesta palveluna”, jossa kuluttajat käyttävät autoja palveluna omistamisen sijaan. Tämä lähestymistapa vähentää fyysisiä ja energiavaroja vaativien ajoneuvojen tarvetta.

Teknologiset ja yhteiskunnalliset muutokset

Auton jakamisen suosioon vaikuttavat tekijät ovat muun muassa mobiililaitteiden ja ohjelmistojen yleistyminen, teknologinen yhteiskunnallinen yhteydenpito ja muuttuvat asenteet liikkumista kohtaan. Erityisesti nuorten aikuisten käsitykset auton omistamisen merkityksestä ovat muuttuneet ja auto nähdään enemmän käytännöllisenä liikkumisen välineenä, joka on osana monimuotoista liikennemallia.

Auton jakamisen kasvu ja haasteet

Saksassa autonjakopalvelujen käyttäjämäärät ovat kasvaneet nopeasti. Artikkelin mukaan auton jakamisen vaikutusten arviointi on haastavaa, sillä vaikutukset vakiintuvat vasta vuosien kuluessa ja tutkimusstandardeja puuttuu.

Yksityisauto vs. yhteiskäyttöauto: Vuosittaiset kustannukset

Artikkelissa tuodaan esiin, että yhteiskäyttöauton taloudellinen kannattavuus verrattuna yksityisautoiluun riippuu suuresti ajettujen kilometrien määrästä vuodessa. Yksityisautoilun kiinteät kulut, kuten vakuutus, verot, ylläpito ja arvon aleneminen, tekevät siitä kalliimman vaihtoehdon verrattuna yhteiskäyttöautoon, erityisesti silloin, kun vuotuinen ajomäärä on alhainen.

Artikkelissa mainitaan, että yksityisauton kustannukset muuttuvat edullisemmiksi, kun ajomäärä ylittää noin 10 000 kilometriä vuodessa. Tämä osoittaa, että henkilöille, jotka ajavat vähemmän, yhteiskäyttöauto on helppouden ja ekologisuuden lisäksi myös merkittävästi kustannustehokkaampi vaihtoehto.

Yhteiskäyttöautot tarjoavat taloudellisia etuja erityisesti vähän ajaville kuluttajille, mikä on tärkeä tekijä auton jakamisen kasvavassa suosiossa ja sen roolissa kiertotaloudessa.

Yksityisauton kustannukset

Oma auto tuo liikkumiseen tiettyä vapautta. Yhteiskäyttöautolla mahdollistetaan samankaltainen vapaus myös heille, jotka eivät auto tarvitse jokapäiväisessä ajossa.

Mikäli yksityisautolla ajetaan vähän, tulee ajetuille kilometreille reilusti hintaa. Laskimme kuinka paljon seisovalle autolle kertyy kustannuksia vuosittain. Kokosimme Autoliiton laskelmien pohjalta taulukon, jossa havainnollistamme autosta koituvat kulut, vaikka autolla ei ajaisi metriäkään. Uudehkolla autolla pelkästään seisottamisen kustannukset voivat nousta 3 000 euroon vuodessa.

Yksityisauton kiinteillä kuluilla saa hoidettua yllättävän monta kauppareissua yhteiskäyttöautolla kuukauden aikana. Lisäksi yhteiskäyttöautopalvelun isoin hyöty on siinä, että käytön voi laittaa myös tauolle. Oman auton kohdalla kulut jatkuvat ellei autosta luovu. 

Omagon yhteiskäyttöautot

Yhteiskäyttöautojen suosio kasvaa kiihtyvällä tahdilla ja Saksassa tehtyjen tutkimusten tulokset ovat havaittavissa myös Suomen markkinoilla.

Omago on perustettu vuonna 2017 ja aktiivinen toiminta on aloitettu vuonna 2019. Satojen jaettujen autojen kokemuksella uskallamme todeta, että palvelumme tarjoaa merkittävää lisäarvoa niille autoilijoille, joiden vuotuinen ajomatka jää alle 10 000 kilometriin.

Keskimääräinen vuotuinen ajosuorite henkilöautolla Suomessa liikkuu 12 000 ja 14 000 kilometrin välillä. Näin ollen Omagon palvelu on erinomainen vaihtoehto monelle kuljettajalle. Omagon käyttäminen on paitsi ekologista ja huoletonta, myös taloudellisesti edullisempaa niille, jotka ajavat vähemmän.