Omagolainen kulttuuri

Aloitin tekemään töitä Omagon eteen toimitusjohtajana alkuvuonna 2019, noin kolme ja puoli vuotta sitten. Autoja ei ollut asiakkailla juuri lainkaan ja toiminta oli kaikin puolin hyvin alkuvaiheessa. Kuului uutisia epäonnistuneista yhteiskäyttöautoiluun liittyvistä yrityksistä ja hankkeista Suomessa. Tänä aikana on Omago tullut jo pitkän matkan oikeaan suuntaan.

Uteliaisuus ohjaa oikeaan suuntaan

Aloittaessani Omagolla totesin, että jos haluamme rakentaa toimivan yhteiskäyttöautokonseptin, meidän täytyy olla uteliaampia siitä, mitä asiakkaamme erityisesti Suomessa haluavat ja tarvitsevat. Esimerkiksi keski-eurooppalainen konsepti ei välttämättä sellaisenaan pohjoismaisellakin mittaristolla harvaanasutussa Suomessa toimi.Tästä syystä etenkin alkuvaiheessa keskustelimme ja kysyimme hyvin suoraankin silloisilta ja tulevilta asiakkailtamme heidän liikkumistarpeistaan, mitä he Omagon kaltaiselta palvelulta odottavat ja mitä he nykyisessä muuttaisivat.

Rohkeus vie eteenpäin

Toinen teema oli rohkeus – kaikilla osa-alueilla. Rohkeus on hyvin tärkeä piirre kaikilla kasvuyrityksillä, mutta erityisesti kun rakennetaan jotain sellaista, missä kukaan ei vielä ole onnistunut. Täytyy rohkeasti kokeilemalla löytää sopivat toimintatavat, täytyy rohkeasti luottaa ihmisten arviointi- ja päätöksentekokykyyn ja vaatii rohkeutta myös jokaiselta työntekijältämme tehdä töitä yrityksessä, jossa rakennetaan jotain uutta.

Ymmärrämme myös, että vaatii rohkeutta asiakkailtamme muuttaa omia opittuja toimintatapoja ja siirtyä käyttämään yhteiskäyttöautoa liikkumisvälineenä. On ollut ilo huomata tuota rohkeutta löytyvän sekä työntekijöiltämme että asiakkailta. Pidänkin Vincent Van Coghin sitaatista: ”Mitä tulisi elämästä, ellei meillä olisi rohkeutta yrittää mitään?”

Toimiva arjen liikkuminen

Haluamme olla asiakkaillemme toimiva apu heidän arjen liikkumistarpeissa. Haluamme, että ihmiset voivat nauttia auton tuomasta vapaudesta ilman oman auton omistamista velvoitteineen ja vastuineen. Osa asiakkaistamme tarvitsee autoa arjessaan kerran kuukaudessa, toinen useamman kerran viikossa ja kolmas kaksi kertaa vuodessa. Haluamme auttaa heitä kaikkia arjen matkoissaan.

Visio ja missio ohjaa toimintaa

Näinpä Omagon visio tarjota globaalia yhteiskäyttöä uteliaasti ja rohkeasti toteutuu – vielä kun tuo sana globaali tuodaan käytäntöön. Missiomme olla yhdessä arjen matkassa näkyy meillä myös joka päivä sekä sisäisesti työntekijöidemme kesken, ulkoisesti asiakkaillemme että yhteistyökumppaneille.

Joel Virpi
Toimitusjohtaja
Omago Oy