Omago Alueauto täyttää kaksi vuotta – Tarina palvelun takana

Alueauto-konseptin kehittäminen lähti punavuorelaisen asukkaan aktiivisuudesta, josta alkoi nopeatempoinen kehitystyö. Tämän seurauksena ensimmäinen valkoinen uudenkarhea Volkswagen Polo tuotiin keväisenä maaliskuun päivänä Punavuoren kaduille. Tuosta keväisestä maaliskuun päivästä on nyt kaksi vuotta. Me Omagolla luomme jatkossakin käyttäjillemme uusia ratkaisuja uteliaasti ja rohkeasti. Olemme yhdessä arjen matkassa käyttäjiämme varten.

Mistä kaikki sai alkunsa?

Omagon on toiminta alkoi vuoden 2017 joulukuussa kun yritys perustettiin. Toiminnassa otettiin ensimmäisiä steppejä 2018 ja aktiivinen myyntityö alkoi vuoden 2019 aikana. Vuoden 2019 lopussa autoja oli asiakkaiden käytössä noin 30 kpl. 

Omagon Taloyhtiöautomyynti lähti tammikuussa 2020 pirteästi käyntiin ja uusia sopimuksia tehtiin useita. Samaan aikaan helmikuussa 2020 suuri yhteiskäyttöauto-operaattori päätti lopettaa toimintansa Helsingissä. Tuo lopettaminen jätti suuren aukon pääkaupunkiseudun yhteiskäyttöautotarjontaan. 

Alueauto-konseptin kehittäminen lähti punavuorelaisen asukkaan aktiivisuudesta, josta alkoi nopeatempoinen kehitystyö.

Alueauto syntyi kaupunkilaisen aktiivisuudesta

Useat yhteiskäyttöautoilijat jäivät vaille puhelimella varattavaa yhteiskäyttöautopalvelua, sillä palveluntarjoajia oli erittäin vähän. Eräs tällaisista käyttäjistä oli Pauliina Seppälä, joka päätti toimia. Pauliina otti Omagoon yhteyttä ja kysyi, miten Omagon palvelu soveltuisi kaupunkiympäristöön taloyhtiöiden sijaan. Pauliina keräsi verkostostaan muutamia ihmisiä, joista tuli lopulta ensimmäisiä Omago Alueauton käyttäjiä.

Tuosta kontaktista alkoi nopeatempoinen kehitystyö, jonka myötä ensimmäinen valkoinen uudenkarhea Volkswagen Polo tuotiin keväisenä maaliskuun päivänä Punavuoren kaduille. Autoon oli hankittu pysäköintilupa, jolla auton sai pysäköidä tienvarteen. Omagon web-sovellukseen kehitettiin toiminto, josta auton pystyi löytämään ennen varauksen alkamista. Tuosta keväisestä maaliskuun päivästä on nyt kaksi vuotta.

Haasteet luovat ratkaisuja

Maaliskuussa 2020 koronavirus sekoitti yhteiskunnan. Ihmiset olivat paljon kotona ja perinteiset myyntikäynnit asiakkaiden luona päättyivät kuin seinään. Omagolla tilanteeseen reagoitiin ja käynnistettiin digitaalisten myyntikanavien käyttöönotto, jossa painotus kohdistui nimenomaan Alueauto  -palveluun, joka oli Punavuoren pilotin perusteella osoittautunut kehityskelpoiseksi konseptiksi. 

Aloitimme käyttäjähankinnan keräämällä kiinnostuneita sosiaalista mediaa hyödyntäen nettisivulomakkeella, jonka jälkeen ihmisille soitettiin ja palvelu esiteltiin. Näitä puheluita soitettiin Omagon tiimin toimesta useita satoja tuloksena ensimmäiset 50 alueautoon rekisteröitynyttä käyttäjää. 

Ensimmäisten asiakkaiden ja heidän kokemustensa pohjalta kehitimme lopulta täysin digitaalisen myyntikanavan, jossa käyttäjä löysi kaiken tarvittavan informaation laskeutumissivulta ja pystyi tuon jälkeen rekisteröitymään käyttäjäksi ja aloittamaan käytön omatoimisesti. 

Palvelun kysyntä kasvoi kevään mittaan ja ihmisten liikkuminen vilkastui kun kesä koitti. Autoja oli 2020 elokuussa palvelussa jo 22 kappaletta. Tavoitteenamme oli saada vähintään yksi auto vuoden loppuun mennessä jokaiselle asukaspysäköintivyöhykkeelle. Käyttäjiltä saadun arvokkaan palautteen, mediahuomion ja onnistuneen digitaalisen markkinoinnin toteuttamisen myötä tuohon tavoitteeseen päästiin.

Järjestelmien ja toimintatapojen kehittäminen

Vuosi vaihtui ja Omago päätti alkaa kehittämään omaa mobiilisovellusta vanhan web-sovelluksen tilalle. Helsinkiin satoi aikaisemmista vuosista poiketen paljon enemmän lunta kuin aikaisemmin. Tämä haastoi huolenpitotiimiä. Hetkellisesti autojen ylläpitoon osallistui iltaisin kaikki neljä työntekijää toimitusjohtajaa myöten. Tämä poikkeustilanne auttoi Omagoa kehittelemääni autojen ylläpitoon automestarijärjestelmän, jossa automestareita on ympäri kaupunkia kutsuttavissa tarvittaessa töihin.

Alueauto kasvoi tasaisesti ja laajentui toukokuussa Espooseen. Tämä oli ensimmäinen Helsingin ulkopuolinen kaupunki. Kesällä käyttäjämme saivat vihdoin kauan toivotun Omago-mobiilisovelluksen ladattua puhelimeen. Sovelluksesta on helpompi katsoa ja varata lähinnä oleva auto. 

Joulukuussa 2021 Omago Alueautossa ylitettiin ensimmäistä kertaa 2000 varauksen kuukausiraja. Yhteensä Omago Alueautoja on varattu käyttöön lähes 30 000 kertaa. Kasvu on ollut kovaa ja siitä Omago haluaa kiittää käyttäjiä, jotka ovat ottaneet palvelun omakseen ja mahdollistaneet palvelun kehityksen. Uutisen kirjoitusajankohtana, maaliskuussa 2022, käyttäjämäärä on kivunnut niin suureksi, että Omago Alueauton laivueesta löytyy jo yli 100 autoa. 

Kasvu on ollut kovaa ja siitä Omago haluaa kiittää käyttäjiä, jotka ovat ottaneet palvelun omakseen ja mahdollistaneet palvelun kehityksen.

Arvot myös tulevaisuuden kasvun tukena

Omago haluaa olla käyttäjiä lähellä ja ensiarvoisen tärkeää on käyttäjien tyytyväisyys. Omago on halunnut huomioida käyttäjien toiveet ja palautteet. Toivomuksia palveluun pystyy laittamaan nettisivujemme kautta osoitteesta: omago.fi/toive. Tämän sivuston kautta voi toivoa uutta aluetta tai muutosta nykyiseen palveluun. Viimeisimpänä uudistuksena, joka on tehty käyttäjien aloitteesta on lemmikkiautot, jotka löytyvät jo muutamilta alueilta. 

Me Omagolla luomme jatkossakin käyttäjillemme uusia ratkaisuja uteliaasti ja rohkeasti. Olemme yhdessä arjen matkassa käyttäjiämme varten. Kuljemme intohimolla eteenpäin. Käyttäjille tämä tarkoittaa uusia autoja, sujuvampaa arkea ja uusia kaupunkeja. Haluamme mahdollistaa yhteiskäyttöautoilun mahdollisimman monelle sitä tarvitsevalle. Tarina on vasta alussa.

Iiro Permikangas
Liiketoimintajohtaja Alueauto
Omago Oy