Huolenpito hoitaa ja palvelu toimii

Huolenpito hoitaa! Tuo lentävä lause soi korvamadon tapaan tuon tuostakin Omagon kahvipöytä keskusteluissa. Eikös kaikki lopulta käänny yrityksen huolenpidon harteille, kun kysymys on puuttuvasta vessapaperista, kahvimaidosta tai rikkoutuneesta laitteesta? Lausahdus kertoo luottamuksesta siihen, että kun huolenpitoyksikkö on asialla niin asioita tapahtuu.

Yhteistyö eri osastojen kanssa luo toimivan kokonaisuuden

Yleensä työntäyteinen kakofonia juttelee huolenpitopäällikölle jo aamuvarhain herätyskellon tahtiin. Asiakaspalvelu ja huolenpito muodostavat tätä nykyä Omagossa kiinteän kokonaisuuden. Omagolla on kokeiltu myös ulkoista asiakaspalvelua, mutta siitä saadut kokemukset vahvistivat käsitystä siitä, että palvelu kannattaa tuottaa kokonaisuutena. Meille asiakas on kaiken keskiössä ja asiakaskokemukseen haluamme panostaa. Sujuvan asiakaspalvelun ja tehokkaan huolenpidon avulla pystymme varmistamaan, että palvelu toimii!

Omagon kasvutarinan veturina on myyntityö ja palvelualustan kehittäminen tehokkaaksi tuottamalla käyttäjille huippuluokan asiakaskokemuksia. Näitä olemme Omagolla kehittäneet alkumetreiltä saakka ja kehitystyö jatkuu.

Sujuvan asiakaspalvelun ja tehokkaan huolenpidon avulla pystymme varmistamaan, että palvelu toimii!

Myös huolenpidon pitää pysyä kasvuvauhdissa mukana

Aloitin Omagolla huolenpitopäällikkönä vuonna 2019 ja tuolloin liikenteessä oli 12 yhteiskäyttöautoa. Tällä hetkellä autoja on Rovaniemeltä Helsinkiin ja Vaasasta aina Lappeenrantaan saakka yhteensä lähes 200. Huolenpidon on pysyttävä mukana myyntitiimin vaunussa ja mielellään aivan etummaisilla paikoilla. Niinpä automäärän kasvaessa kovalla tahdilla, ryhdyimme työllistämään autojen huolenpitotehtäviin osa-aikaista henkilökuntaa; automestareita.

Huolenpidon tärkeänä osana automestarit

Sain kerran yhteydenoton kansalaiselta, joka oli kiinnittänyt huomiota Omagon alueautoihin. Yhteydenotossa tarjouduttiin tekemään pienimuotoisia huoltoja autojen ylläpitoon liittyen. Oma-aloitteisuus teki vaikutuksen ja kutsuin yhteydenottajan kahvikupposelle juttelemaan. Omagon ensimmäinen automestari löytyi näin kuin sattumalta. Päätoimen oheen, omiin aikatauluihin sovittamalla kevytyrittäjämalli tuntui tekijällekin mielekkäältä.

Valtakunnallinen automestarijärjestelmä on osoittautunut toimivaksi ja tehokkaaksi tavaksi hallita isoa automäärää. Ajatuksena on tuottaa huolenpitopalvelu juuri siellä missä autot ovat. Automestarin tehtäviin hankitaan auton kotipaikalta henkilöitä, rakentamalla näin tehokas ja paikallistuntemusta hyödyntävä huolenpitopalvelu. Automestareita meillä on jo 17 ja määrä kasvaa koko ajan.

Kullakin automestarilla on tietty määrä autoja, joiden ylläpidosta automestari vastaa mobiilialustaa apuna käyttäen. Huoltokäynnit tallentuvat taustajärjestelmään, joka ohjaa seuraavan huollon tarpeen automaattisesti.  Automestarin tehtäviin kuuluu mm. autojen puhdistamista, vikojen ja vaurioiden tarkistamista sekä huolloissa käyttämistä. Automestarit toimivat työsuhteessa tai kevytyrittäjinä.

Huolenpito hoitaa, jotta kaikki toimii

Omagolle on vakiintunut kumppaniverkosto ammattilaisia niin uusien autojen hankintaan, huoltoihin, kuin korjauksiin liittyen. Kumppaneiden avulla asiat hoituvat kuin itsestään. Mitä isommaksi kokonaisuus kehittyy, sitä tärkeämmäksi muodostuu asioiden toimivuus. Asioiden tulee hoitua mutkattomasti olipa kyseessä sitten vakuutusyhtiö, pankki tai korjaamo. Toimimattomuuden huomaa viimeistään huolenpitopäällikkö, se poloinen heppu, joka saa vastattavakseen myös kaikki ohiammutut lämärit! Mutta huolenpito hoitaa, eikö?

Seppo Puoliväli
Huolenpitopäällikkö
Omago Oy